NSL – i ett nötskal

Vår verksamhetsidé är att ge råd och service till nytta för företagare på landsbygden samt bedriva högklassig försöksverksamhet inom växtodling.

Våra värderingar

• Politiskt och kommersiellt obunden
  • Förtroende hos kunderna
  • Nära kontakt med kunder och samarbetspartners
  • Bred kompetens
  • Dynamisk verksamhet
  • Kontinuitet i verksamheten
  • Lokal förankring
  • Ansvar för miljö och klimat

Strategiska mål

• Att vara en obunden och framåtriktad kunskapsorganisation där kundens intressen står i centrum.
  • Att bibehålla en ställning som ledande rådgivare för lantbruksföretagare inom centrala verksamhetsområden.
  • Att ha en kunnig och motiverad personal som ges förutsättningar att fungera effektivt i sitt arbete.
  • Att aktivt befästa en roll nationellt och internationellt som en betydande aktör inom försöksverksamhet för växtodling.
  • Att i praktiken kunna omsätta för odlare de resultat som forskning inom växtodling ger.
  • Aktivt arbeta för bättre markstruktur och ökad kolbindning i marken.
  • Att bedriva effektivt samarbete med medlemsföreningar, media och närstående intressegrupper såsom hela svenskspråkiga rådgivningsfältet, forskning samt riksomfattande ProAgria samarbetet.
  • Att bibehålla en stabil ekonomisk grund för fortsatt utveckling av verksamheten.